Isnin, Februari 21, 2011

Buah Rukam

Saya      : Makcik... buah apa ya yang mak cik bagi pada minggu lepas untuk saya buka puasa? Yang merah-merah, masam-masam tu? Sedap la makcik... suka...

Makcik : Oh... tu buah rukam... susah nak dapat buah tu zaman la ni... masa makcik kecik-kecik dulu banyak juga... ni duk ada ni... Fariza ambik la... (makcik keluarkan sesuatu daripada kotak...buah rukam)...

Saya     : ...(speechless.... Ya Allah... Allah sangat baik, tak sangka...oh... terharunya...)...mak cik...

Makcik : Ya... nah Fariza ambik separuh, tadi Kak Yuri bagi... murah rezeki Fariza na... sebut je dapat terus...

(makcik dengan wajah tersenyum, ambil separuh daripada buah dalam beg plastik masukkan dalam beg plastik yang lain untuk saya... dan membasuh beberapa biji untuk di makan oleh saya pada waktu itu juga...)

Saya    : Terima kasih makcik....(terima kasih Allah sangat-sangat...gembiranya...)

******




Ok habis cerita... ini baru pertama kali saya dengar nama buah rukam...rasanya sangat masam...(sangat sedaaap bagi penggemar asam seperti saya)... pertama kali saya cuba rasa buah ini adalah pada beberapa minggu lalu sewaktu nak mendaki bukit kat Kebun Pak Sharif, Teluk Kumbar, petik terus dari pokok... tapi sejak hari tu tertanya-tanya buah apakah itu....teringin sangat nak kenal dan makan lagi... Alhamdulillah... Allah bagi peluang... jadi, di sini saya nak perkenalkan kepada sesiapa yang belum mengenali buah rukam ini...

ini buah Rukam yang diberi oleh makcik...



ini yang dah di tabur garam untuk dijeruk... oh... sedapnya... masaammm...


ini daripada en.Google... pokok buah rukam...



 
yang ini satu lagi...





p/s : segala peristiwa tu berlaku pada hari Isnin minggu lepas....



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jejak anda...