Ahad, Februari 13, 2011

Anak-anak itu...




Situasi 1

Budak 1 : Kakak…hehehe(senyum-senyum, sengih-sengih…peluk-peluk saya…)

Budak 2 : Eh, kenapa kau panggil cikgu ni kakak…ni cikgu laaa…

Budak 3 : Eh… apa pula… ni ustazah la… ustazah kan? (pandang saya…)

Saya      : Mana-mana pun takpe…


Situasi 2

Budak 1 : Cikgu… cikgu pakai cincin macam mak saya…

Budak 2 : Cikgu dah kahwin ke?

Saya      : Belum, cikgu belajar lagi la…(gulp… budak-budak ni…hu…muka saya panas)

Budak 2 : Mesti nanti cikgu habis belajar cikgu kahwin kan? Kan cikgu? (senyum-senyum….oh)

Saya      : … Jangan kejar-kejar, nanti jatuh! (saya tukar topik… beralih kepada budak-budak lain yang sedang berlari… mereka pun lupa pada soalan yang di tanya tadi…aisy…budak-budakni… ke depan sangat depa ni…panas di wajah belum hilang )


Situasi 3

Budak 1  : Cikgu… cikgu dah kahwin ae…(sengih-sengih)

Tak sempat saya jawab…

Budak 2  : Cikgu… kat rumah saya ada baju pelantin…

Saya       : Baju apa…? (ingin membetulkan pendengaran..kot-kot salah dengar…)

Budak 2  : Baju pelantin…. Baju pelantin la cikgu… yang cantik... yang bersinar-sinar tu…

Budak 3  : Ye…. Kat rumah saya pun ada baju pelantin cikgu… cikgu ada?

(oh… tak silap dengar rupanya… pelantin ye? oh... saya menahan ketawa… Ya Allah… budak-budak ni… macam-macam)

tengok dia kenyek budak kecik tu...

Situasi 4

Budak 1  : Cikgu, saya nak naik atas, nak baji…

Cikgu      : Nak apa…?

Budak 1  : Nak baji….

Cikgu      : (keliru…) Nak apa…?

Budak 1  : Nak baji!

Budak 2  : Cikgu, dia nak mengaji la…

Cikgu      : ooooohhhh…

*ini cerita junior saya


Situasi 5

Cikgu     : Nak kuah banjir tak? (maksudnya kuah banyak, tenggelam nasi)

Budak 1 : Ha..? Kuah manjir la cikgu… manjir… bukan banjir…

Cikgu     : (speechless… oh)


budak-budak ni tak boleh keluarkan kamera lama-lama...nanti belum sempat kita tangkap gambar depa, depa tangkap kamera kita...

Situasi 6

Saya baru sampai… helmet masih di kepala…

Budak 1   : Eh… makcik…

Budak 2   : Eh… bukan… itu cikgu laa…

Budak 1   : Oh cikgu… kalau makcik kena salam…

Saya        : Kalau cikgu..? tak payah salam ke?(Sambil menanggalkan helmet…)

Budak 2  : Kalau cikgu pun kena salam…(berlari kea rah saya, menghulurkan tangan, salam dan cium tangan)…(kerut kening… tengok kawannya yang tidak bergerak untuk bersalam dengan saya)…eh…hang mai la salam cikgu… berdosa tau tak salam cikgu…!

Budak 1  : Hehe….(malu… peluk tiang…)


Situasi 7

Saya       : Amirul jadi imam… cepat ambik air sembahyang…
(arahan ditujukan kepada Amirul 9 tahun, dia garu kepala… tiba-tiba, Amirul 6 tahun datang menghampiri saya… )

Amirul 6: Ye cikgu… saya rela jadi imam…

Saya      : Oh… bukan… cikgu suruh Amirul besar tu… kamu kan kecik lagi…

Amirul 6: Cikgu, saya dah besar dah nak masuk darjah satu…

Saya      : (Amirul 9 dah pergi ambil wudhu’)…Erm… kamu nak jadi imam ke? Kamu boleh jadi imam?

Amirul 6: Boleh cikgu, saya tahu…(terus bergerak ke arah kawan-kawannya yang sedang berlari-lari, mengoyak tikar, melompat-lompat, menari-nari….dengan ekspresi muka garang, serius)… Eh… semua…!Betulkan saff! Diam! Cepat masuk saff!...

kawan-kawannya terdiam seketika(freeze)….pandang Amirul, kemudian sambung main…

Saya       : Oh… ok… hmm….bagusnya budak ni (tunggu Amirul 9 datang bersama kawannya)

 
tengah sembahyang, sempat lagi posing si kecik ni... 


Situasi 8

Nak bagi diam….. spontan saya bercerita… kisah Si Tanggang…

Saya       : …..lepas tu, Si Tanggang derhaka pun bertukar menjadi batu…. (saya berhenti untuk menarik nafas seketika… belum sempat sambung cerita…)

Budak   : Cikgu, mana cikgu tahu cerita ni?

Saya       : Erm… nenek cikgu yang cerita… nenek kamu pun tahu cerita ni…

Budak   : Cikgu… cerita ni orang berlakon je kan… orang yang jadi Si Tanggang tu masih hidup lagi ke?

Saya       : (speechless…. Oh…pulak dah… lain kali kena cerita nabi dan sahabat baru selamat…)


Situasi 9

Budak 1 : Cikgu...kawan saya cakap cikgu comel...

Saya      : Oh... ye..? Terima kasih....

Budak 2 : Cikgu, cikgu tutup mulut sebab tak nak bagi habuk masuk dalam hidung dan mulut kan?

Saya      : Erm.... ya... betul tu... (oh...)


Situasi 10

Budak 1 : Cikgu... ceritalah cerita Two Thousand Twelve(2012)....(sebutan nya betul... sambil hulurkan satu buku pada saya... bertajuk hujan asid... dia masih tak boleh membaca)

Saya      : Ni kilang... asap yang keluar tu, bahaya... naik ke atas... awan kan kita tengok warna putih...(mereka mengangguk)... nanti bila asap tu naik awan jadi kotor, air hujan yang turun tu sangat bahaya... kalau kena kulit, kulit jadi luka... kena pokok, pokok mati...(saya menunjukkan gambar pokok kering, mati dalam buku tu...) tiba-tiba, seorang daripada mereka mencelah...

Budak 2 : Oh... jangan risau, nanti Allah akan bagi tumbuh balik... Cikgu... nanti Allah akan bagi tumbuh balik kan pokok tu?

Saya       : (speechless...kagum dengan budak kecik ni)... ya... Allah akan bagi tumbuh balik.....




Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada ilmu yang tidak memberi manfaat dan daripada hati yang tidak khusyuk dan daripada amalan yang tidak di angkat(tidak diterima) dan daripada doa yang tidak di dengar(tidak dimakbulkan).




p/s: 

tertunggu-tunggu Jumaat seterusnya... rindu sangat pada karenah mereka... walaupun hari Jumaat lah hari yang paling penat sepanjang semester ni...




Ukhtiza li

3 ulasan:

  1. hihihi... geli hati baca...baca sambil tersenyum... macam-macam budak sekarang... sabar yea ustazah... budak-budak katakan....

    pernah jugak alami situasi spt...

    saya: siapa yang tak bawa buku....sila berdiri ! (dengan suara yang tegas)

    lalu salah seorang budak perempuan tahun 3 bertanya dengan suara yang lemah lembut....

    "ustaz marah ke?"

    tak boleh gambarkan dengan perkataan suara kelakar budak kecik tu tanya... lalu dijawab saya...

    "ya lah ustaz marah lah ni... ustaz marah ni...ustaz marah ni... " (sambil muka nak tersenyum sebab tak boleh teringat persoalan budak tadi)

    macam-macam budak sekarang.... ada yg cakap "telor"...

    BalasPadam
  2. comel nye kisah bdk2 ni
    ja ambik part time jd ustazah ke? so sweet ^^
    tringin nk jd ustazah kpd si kecil yg comel2 ni=D

    smga Allah permudahkan urusan ustazah..:D

    BalasPadam
  3. kepada tanpa nama...


    Ya Allah...

    ustaz2x...(geleng kepala)...

    terima kasih kerana sudi berkongsi di BUZ..




    kepada syimah,

    hehe...memang comel...
    yup... part-time guru qira'ati, guru tadika, n guru tuisyen...

    syukran jazilan syimah...

    BalasPadam

Jejak anda...