Isnin, Ogos 22, 2016

Faqih art


ini adalah hasil kraft faqih 4 year..guna paint...not bad...blh wat background gapo-gapo nni..hehe

Isnin, Oktober 19, 2015

Salam perkenalan..Terima kasih..

Assalamu'alaikum..Salam perkenalan buat sahabat2 yg sudi singgah di laman yg x seberapa ini..

Nama saya Fariza, umur 27tahun..suami saya Khairil 29tahun..berkahwin pada tahun 2011..dikurniai 3 cahaya Mata..Muhammad Faqih 3 tahun, Muhammad Faruq 2 tahun Dan Khayra Faqiha 3 bulan..kerjaya saya, suri rumah sepenuh masa..graduan management usm pada tahun 2011..

Baitulkhair adalah nama rumah kami..kami Tinggal di kg.berangan p.puteh Kelantan..

Blog ini bermacam2 isinya..beroperasi sejak di kampus..tapi akhir2 ni lebih banyak Tentang aktiviti bersama anak2..Homeschooling..

Terima kasih ye..


Jumaat, Oktober 16, 2015

anak tiga..

Jadual ummi sangat padat sehari hari..anak kecik2..kadang-kadang x Sempat urus diri pun..rumah macam kapal pecah..syukur dapat suami yang sangat memahami Dan banyak membantu..terima kasih a bang....Rasanya sejak mengandung Faqih..ummi jarang sangat dapat cukup tidur..Mata pun asyik macam zombie aje..

Apa pun..syukur Alhamdulillah..ummi bahagia dengan keluarga kecil dan sederhana kita..love u all...

Khamis, Oktober 08, 2015

Homeschool: kenal alam..air terjun jeram pasu..

Aktiviti seni hari ini..



Istimewa hari ini.. abi luangkn masa Bawa anakandas ke jeram pasu pasir puteh..





















Balik..semua kepenatan..



N bila bangun..Faruq tangkap ini..ummi pun takut ngan benda ni..Huhu..amazing kid..




Rabu, Oktober 07, 2015

Homeschool: aktiviti kupas bawang

Ini semalam punya aktiviti..Faqih buat dulu..adik2 nya Faruq n khayra tidur..

Mula-mula kupas..lepas tu..masuk dalam backhoe, n masuk dalam lori..

Faruq bangun in sambung main, join skali sambil makan(nk try rs mcmana)..

Pastu malam, abi balik kerja..kemas rumah Dan kutip kesemua bawang yang bertaburan..hehe..




Homeschool: learning colour..red

Hari ni..Faqih n Faruq belajar warna merah..red colour..

Aktiviti mengecat..mess skit..ummi belajar handle anak2 guna cat air..anyway, we all have fun..wish that abi can join us too..






Ahad, September 20, 2015

Aku seorang niqabis..(1)


Alhamdulillah..semakin hari, semakin ramai wanita berniqab..berbanding tahun 2008 lalu..tahun di mana saya mula berniqab..2015..tak de la rasa terasing sangat..di mana2 sahaja ada niqabis..


Teringat soalan daripada sahabat saya, dari negara jiran..
"Kenapa awak tutup wajah awak..bukankah semua orang dah lihat dan tahu wajah awak?"

Jawapan saya.."mereka melihat wajah saya yang semalam..hari ini dan seterusnya mereka tidak akan lihat lagi.."

Sahabat saya yang freehair yang juga beragama islam ini terdiam..


Sahabat fillah..keputusan untuk berniqab adalah benda yang sangat besar dalam hidup..kalau boleh..sekali berniqab..selamanya berniqab..selamanya wajah, dan juga auratku yang lain juga terpelihara dengan baik..istimewa hanya untuk yang berhak sahaja..semoga Allah terus bagi kekuatan...

Teringat kata2 daripada seorang sahabat sewaktu saya mula2 membuat keputusan untuk berniqab dulu..

Saya:"kenapa kena istiqamah?"
Sahabat:"supaya kita tidak bermain2 dengan keyakinan kita.."

Allah...

Berniqab bukan maksudnya saya adalah orang yang baik..atau terbaik..tapi ini adalah cara saya untuk memperbaiki diri..saya serba jahil..masih berusaha untuk memperbaiki diri..

Ya Allah..berilah kekuatan kepada hamba yang lemah ini untuk terus memperbaiki diri..

Isnin, April 20, 2015

you complete me..

selamat ulang tahun perkahwinan kita yang ke 4...

1 Rejab 1436h


abang...

sayang...