Khamis, November 11, 2010

Taubat


Katakanlah: “Hai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”   
(Surah az-Zumar 39:53)


“Sungguh ALLAH itu lebih gembira untuk menerima taubat hambaNYA, melebihi dari kegembiraan seseorang di antara kamu sekalian yang menemukan kembali untanya yang telah hilang di tengah-tengah padang gurun.”  
 (HR Bukhari & Muslim)


“Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman, “Wahai anak Adam, sepanjang engkau memohon kepada-KU dan berharap kepada-KU, akan AKU ampuni apa yang telah kamu lakukan.  Aku tidak peduli.  Wahai anak Adam, jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta ampunan kepada-KU akan AKU ampuni. Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau datang membawa kesalahan sebesar dunia, kemudian engkau datang kepada-KU tanpa menyekutukan AKU dengan sesuatu apapun, pasti AKU akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula.”  
(HR. Tirmidzi, ia berkata, ”hadith ini hasan sahih.)



 “Sesungguhnya Allah membentangkan tanganNya pada malam hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kejahatan pada siang hari, dan Allah membentangkan tangan-Nya pada siang hari untuk menerima taubat orang yang berbuat kejahatan pada malam hari, sampai matahari terbit dari barat.” 


(Imam Muslim )


Wahai Tuhan, 
daku bermohon keampunan, dan kemaafan, 
tambahkan padaku ilmu yang berguna, 
terimalah amalanku, 
dan perkenankan taubat hambaMU


Ya Alllah, sesungguhnya aku sangat malu padaMu... setiap hariku tidak terlepas dari dosa... walau berkali-kali aku menangis kerana kesal, selepas itu aku terlupa pula Ya Allah...aku ulangi lagi dan lagi...jahatnya aku Ya Allah... jahilnya aku Ya Allah... Sedangkan Engkau sangat baik Ya Allah, Engkau sangat baik.... Engkau sentiasa membahagiakan aku walaupun seringkali aku melanggar perintahMu...


Kadang-kadang aku terlalu mengharap dan selalu meminta supaya Engkau memperkenankan hajatku, namun sering kali aku terlupa untuk menunaikan hakMu...


Ya Allah... Engkaulah Tuhan, aku hanyalah hamba...


Aku takut Ya Allah... kerana hatiku selalu berbolak-balik...


Ya Allah, jangan palingkan aku setelah Kau berikan hidayah...


SesungguhNya aku terlalu mahu menyintaiMu...namun aku selalu kalah dengan tarikan dunia yang menipu...


Ampuni daku Ya Allah...ampuni daku...


Jangan biarkan daku terus terlalai Ya Allah...


Tunjukkan daku jalanMu yang lurus...


Berikanlah daku kekuatan untuk terus istiqamah di jalanMu...




Ameen Ya Allah...Ameen Ya Allah...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jejak anda...