Isnin, Mac 22, 2010

Renungkan...




"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya siang malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (iaitu) orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): "Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka."

(al-imran 3:190-191)




Diberitakan ketika surah Ali ‘Imran 191 itu diturunkan, Rasulullah saw telah menangis. Ketika Sayidina Bilal bertanya, “mengapa kau menangis ya Rasulullah?” Rasulullah saw bersabda yang mafhumnya. “celakalah wahai Bilal mereka yang membaca ayat ini tetapi tidak memikirkan makna dan tuntutannya.”






Ya Tuhan kami, sesungguhnya barang siapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun.

Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman (yaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhan-mu", maka kami pun beriman. Ya Tuhan kami ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang berbakti.

Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji."

Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya (dengan berfirman), "Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki atau perempuan, (karena) sebagian kamu adalah turunan dari sebagian yang lain. Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang dibunuh, pastilah akan Ku-hapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan pastilah Aku masukkan mereka ke dalam surga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya sebagai pahala di sisi Allah. Dan Allah pada sisi-Nya pahala yang baik."

Janganlah sekali-kali kamu terperdaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.

Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahanam; dan Jahanam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.

Akan tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan-nya bagi mereka surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah. Dan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti.

Dan sesungguhnya di antara ahli kitab ada orang yang beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kamu dan yang diturunkan kepada mereka sedang mereka berendah hati kepada Allah dan mereka tidak menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit. Mereka memperoleh pahala di sisi Tuhan-nya. Sesungguhnya Allah amat cepat perhitungan-Nya.

Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.

(al-imran 2:192-200)


selingan:

"SELAMAT HARI LAHIR BUAT KANDAKU.....KAK AH.....LOVE AND MISS YOU A LOT...HEHE...TAK DE HADIAH...HANYA DOA KUPANJATKAN BUATMU KANDA...(^_^)"


Pada suatu masa dahulu…kisah daku dan kanda...huhu..

….pada waktu rehat, kelihatan seorang murid perempuan darjah empat beruniform biru baru lepas beratur beli nasi…berjalan menuju ke meja kantin bersama dengan kawan-kawannya. Matanya di fokuskan betul-betul pada nasi ayam yang baru dibeli tadi…lapar sangat-sangat…masa tu harga nasi RM0.50…duit ummi bagi bawa RM0.80 je…kalau bawa banyak pun…nanti habis duit beli gula-gula atau makanan ringan yang lain… Sambil berjalan sambil tenung nasi...kedua-dua tangannya memegang pinggan nasi.

…tiba-tiba…

GEDEBUK!!!

Tersungkur…pinggan nasi tadi terlepas dari kedua tangannya….nasi dan ayam berterabur….Ya Allah…dia terduduk…nasi dan ayam yang berterabur ditenung lagi…berguguran air matanya…”…bukan rezeki aku…”bisik hati kecilnya. Kawan-kawan lain turut terkejut…ada yang terus sambung makan…huhu...lapar...

Tiba-tiba...bahunya dipegang, dia menoleh ke wajah insan berkenaan...oh...insan yang sangat dikenali, kak ah...sambil merenung mata adiknya, dia berkata...

”ja...ambik duit ni...gi beli hak lain....tak pe...dah jatuh...nak wak guano”...

Tersentuh hatinya...rasa bersalah pun ada...mereka adik-beradik diberi jumlah wang poket yang sama...oh....pengorbanan seorang kakak....terharunya...

*********

Ok2...cukup...nak menangis(sebab terharu...dan lagi penting....huhu sayang kat nasi) nak tergelak pun ada...(masa kecil...saya sangat sukakan perhatian...suka kalau ada orang kasihan pada saya)...budak-budak...

Itu adalah kisah benar....terjadi pada insan yang menulis ini..hehe...kisah benar antara saya dan kak ah..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jejak anda...