Khamis, Mac 03, 2011

Mutiara: Hakikat Cinta

Hakikat cinta adalah bahawa ia takkan berkurang tatkala seseorang mengalami kesulitan, tidak pula bertambah (hanya) jika dihadiahkan kebaikan (yakni, inilah kecintaan tanpa syarat kepada Tuhannya). Orang yang mendakwa diri mencintai Tuhan adalah pendusta jika dia mengabaikan batas-batas yang ditetapkan-Nya.
Yahya bin Mu'adz 



"Rasa cinta seorang hamba kepada Allah tidaklah boleh menyerupai cinta seorang makhluk kepada makhluk yang lainnya. Kerana, cinta (kepada makhluk) seperti itu merupakan kecenderungan untuk menguasai dan mendapatkan sang kekasih. Hal ini merupakan ciri-ciri cinta jasmaniah.

Para pencinta Allah s.w.t. adalah orang-orang yang bersungguh-sungguh dalam mendekati-Nya, bukan orang-orang yang menuntut mesti bersama-Nya (yakni, memaksa-Nya - Maha Suci Allah dari kehendak makhluk, Kehendak-Nya atas segalanya).

Orang yang menuntut itu berdiri sendiri dengan rasa cintanya (dengan sangkaan semata-mata), sementara orang yang bersungguh-sungguh itu turut larut dengan Kekasihnya. Orang-orang yang paling jujur dalam medan cinta adalah mereka yang bersungguh-sungguh meraih cinta yang ditakluki olehnya."
 
Al-Hakim Al-Tirmidzi



"Cinta adalah sentiasa berpaling kepada Sang Kekasih dengan hati yang merasa kerana cinta. Cinta bererti mengutamakan sang Kekasih di atas semua yang dikasihi. Cinta bererti bahawa si pencinta menyesuaikan diri dengan keinginan Sang Kekasih, baik dia hadir di sisi-Nya ataupun berada jauh dari-Nya." 
Imam Al-Qusyairi




" Demi Allah yang jiwaku ditangannya ! Tidaklah Allah memutuskan sesuatu ketentuan bagi seorang mukmin melainkan mengandungi kebaikan baginya. Dan tiadalah kebaikan itu kecuali bagi mukmin . Jika ia memperolehi kegembiraan dia berterima kasih bererti kebaikan baginya , dan jika ia ditimpa kesulitan dia bersabar bererti kebaikan baginya ".
Riwayat Muslim 






p/s: 

...bersangka baiklah terhadapNya... kerana Dia selalu mahukan yang terbaik buatmu... 

...cintailah Dia dengan cinta yang sebenar-benarnya... kerana Dia terlalu menyintaimu... 

...ingatilah Dia dengan ingatan yang sebenar-benarnya... kerana Dia tidak pernah melupaimu...

...rinduilah Dia dengan rindu yang sebenar-benarnya... kerana Dia selalu merindui hamba yang merindui-Nya...

...abdikan dirimu dengan pengabdian yang sebenar-benarnya... walaupun itu tidak cukup untuk membayar belas dan kasihNya padamu yang tidak putus-putus sedari engkau belum dilahirkan...

...supaya engkau menjadi manusia yang sedar diri dan tahu bersyukur...




...terima kasih Allah...terima kasih Allah...terima kasih Allah...

2 ulasan:

  1. terima kasih Allah...hanya Allah th perasaan di hati kita. syukran ja ats perkongsian=)

    ja, insyaAllah mggu depan sy nk kena blik mesir dh. ade rezeki kite jmpe nnt ye.

    BalasPadam
  2. kepada syimah;

    afwan ya sadiqati...

    oh... saya balik kelantan minggu ni insyaAllah... huhu belum ada rezeki untuk jumpa...

    saya doakan semoga dipermudahkan urusan dan selamat semuanya... =)

    BalasPadam

Jejak anda...