Jumaat, April 02, 2010

Tinggalkan Diriku, Demi Cinta itu…



******

“Wahai abang, adakah abang hendak meninggalkan kami berdua di lembah yang sunyi ini?” tanya isteri.

Walaupun beliau berkali-kali bertanya namun suaminya tidak menjawab.

******

Cabaran hidup datang dalam keadaan misteri. Cabaran seolah-olah seperti si berjubah hitam tanpa wajah yang pasti meresahkan orang melihat. Di sebaliknya cabaran adalah pintu kepada ketenangan dan kepuasan diri. Sama ada mahu melangkah masuk ataupun kekal berdiri diluar sebagai pemerhati. Ditinggalkan tidak bermaksud dibenci. Ditinggalkan tidak bererti dijauhi.

Ingin berkongsi satu kisah yang menyentuh hati....tatkala membacanya...meskipun berulang kali...pengorbanan seorang wanita kerana cintanya keranaNya, cintanya kepadaNya...pengorbanannya disaat cintaNya berbicara...



******
Hajar adalah salah seorang daripada dayang kepada puteri Mesir yang dihadiahkan oleh Raja Mesir kepada isteri pertama Nabi Ibrahim yang bernama Sarah.

Waktu itu Sarah sudah berusia lebih kurang 70 tahun. Dia merasakan dirinya sudah tua dan tidak boleh beranak lagi. Oleh itu, dia meminang Hajar bagi menjadi isteri kedua buat suaminya.

Hajar melahirkan anak lelaki bernama Ismail. Kemudian Nabi Ibrahim diperintahkan oleh Allah dibawa ke suatu tempat. Pada suatu pagi beliau dikejutkan Hajar bagi satu perjalanan panjang bersama-sama Ismail yang masih bayi.

Nabi Ibrahim membawa Hajar dan anaknya keluar dari Palestin menuju ke arah selatan. Mereka berhenti di suatu tempat yang kini dikenali sebagai Mekah. Waktu itu Mekah hanya kawasan padang pasir kering yang tandus tanpa penghuni menusia, kecuali daripada kalangan Arab puak Badwi yang hidup sebagai nomad yang sering berpindah randah.

Nabi Ibrahim meninggalkan Hajar bersama bayinya yang masih menyusu badan di padang pasir itu beserta satu bungkusan kurma dan satu pundi berisi air. Nabi Ibrahim berpesan kepada Hajar supaya membuat teduhan di situ. Kemudian beliau berpatah balik menuju ke Palestin semula.

Hajar melihat suasana keliling yang hening dan sunyi itu dengan rasa hairan mengapa suaminya meninggalkan dia sendirian dengan anaknya yang masih menyusu di situ dengan hanya berbekalkan sebungkus kurma dan satu pundi air.

Beliau bertanya suaminya, ”Wahai abang, adakah abang hendak meninggalkan kami berdua di lembah yang sunyi ini?”

Beliau berkali-kali bertanya namun suaminya tidak menjawab.



Hajar bertanya, ”Adakah Tuhan yang memerintahkan abang meninggalkan saya dan anak kecil ini di tempat yang tandus dan sunyi ini?”

”Ya benar, Tuhan memerintahkan begitu,” jawab Nabi Ibrahim tanpa menoleh.

Selepas mendengar jawapan itu barulah Hajar terdiam. Dia pasrah dan berkata bagi menenangkan hatinya, ”Sekiranya begitu, tentunya Tuhan tidak mensia-siakan kami!”

Ibrahim berdoa, ”Wahai Tuhan kami. Sesungguhnya aku meninggalkan anak daripada keturunanku di lembah yang tiada tanaman berhampiran dengan rumahmu. Wahai Tuhan kami. Berikanlah ingatan kepada mereka supaya mengerjakan sembahyang dan jadikanlah hati manusia tertarik kepada mereka. Berilah mereka rezeki daripada buah-buahan. Semoga mereka bersyukur.”

”Wahai Tuhan kami, sesungguhnya engkau mengetahui apa yang kami sembunyikan dan apa yang kami tunjukkan. Tidak ada perkara tersembnyi daripada Tuhan sesuatu sama ada di bumi dan di langit,” sambung doa Ibrahim.

Selepas selesai berdoa, Nabi Ibrahim meneruskan perjalanannya balik ke Palestin, meninggalkan isterinya sendirian bersama anaknya yang masih bayi itu.

Apabila bekalan yang ditinggalkan suaminya sudah habis, waktu itu pula air susunya sudah tidak mengalir lagi, Hajar merasa bimbang. Bayinya menangis kerana mahu menyusu. Hajar keluar dari khemahnya bagi mencari air.
Hajar berasa serba salah kerana terpaksa meninggalkan anaknya keseorangan di dalam khemah. Jika tidak keluar mencari air, anaknya tetap menangis kerana kelaparan. Dalam keadaan serba salah dan cemas, Hajar berlari ke Bukit Safa. Dia mendaki ke puncak mencari-cari air dan meninjau mungkin ada manusia yang dapat membantu.

Apabila tiada menjumpai air dan tiada manusia untuk diminta bantuan, dia berlari-lari pula ke arah Bukit Marwa. Hajar mendaki bukit itu dan meninjau sekelilingnya.

Hajar berulang-alik dan berlari-lari dari Bukit Marwa sebanyak tujuh kali. Dia berheti kerana kepenatan.

Pada masa itulah datangnya pertolongan Tuhan. Bayinya yang ditinggalkan tadi menghentak-hentakkan kakinya ke bumi. Dengan rahmat Tuhan, daripada hentakan kaki anak kecil itu terpancut air yang jernih dan dingin. Hajar menerpa ke arah pancutan itu, serta menadahnya bagi diberikan kepada Ismail.

Semasa menadah air itulah terpacul daripada mulut Hajar perkataan ’zami, zami, zami’ yang bermaksud berkumpullah. Melalui perkataan itulah lahir perkataan zamzam yang hingga sekarang dikenali sebagai air zamzam.



Bayi itu berhenti menangis apabila hausnya hilang selepas meminum air itu. Hajar pula merasa tenaganya pulih apabila meminum air itu.

Tempat air terpancut keluar dibuatkan takungan bagi mengumpul lebih banyak air. Takungan yang dibina itu bukan sahaja dijadikan sumber air minum Hajar dan anaknya. Apabila sumber air dikesan oleh burung-burung yang berterbangan, burung-burung datang ke situ bagi mendapatkan air.

Satu rombongan kabilah melalui kawasan itu mengesan tempat itu ada bekalan air apabila mereka nampak pergerakan burung yang melalui kawasan itu. Mereka menjumpai sumber air tempat Hajar dan anaknya itu.

Buat pertama kalinya semenjak ditinggalkan oleh suaminya di situ Hajar bertemu dengan kumpulan manusia. Walaupun ada kabilah yang menawarkan mahu membawa Hajar meninggalkan tempat itu, dia tetap tinggal di situ kerana memegang setia kepada perintah suaminya supaya dia tinggal di situ.

Semenjak dari penemuan kabilah mengenai tempat air itu, maka banyak kabilah lain yang lalu di situ singgah bagi mendapatkan bekalan air.

Setiap kali air diambil dari takungan itu, semakinbanyak pula air yang keluar. Lebih menghairankan lagi, rasa dan khasiat air itu elok dan lebih istimewa berbanding air biasa.

Oleh kerana bekalan air di situ terjamin, ada orang yang terus menetap di situ kerana mereka percaya tempat itu tempat yang diberkati. Maka pada masa yang singkat, bilangan penduduk Mekah bertambah ramai.

******

gambar Bukit Safa

begitu tega dan redha Siti Hajar...subhanallah...sungguh bukan mudah...namun ini bukan kisah dongeng...rasanya lagi tersentuh bila membaca kisah Siti Hajar hasil tulisan Ustaz Pahrol dalam BUKAN CINTA BIASA

moga bermanfaat buat diri dan sesiapa sahaja yang sudi membaca....insyaAllah...

Rujukan; Bagaikan Khadijah Di Hati Rasulullah, Zamri Mohamad, Imran Yusof.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jejak anda...