Selasa, Ogos 19, 2014

Suara hati dari bakal suami...


Sudah lama saya berniat untuk memuatkan 'suara hati' tulus ini di sini... untuk peringatan buat diri sendiri...

Warkah dari seorang lelaki yang bergelar bakal suami yang kini telah berubah status menjadi suami kepada diri ini...

semoga suara hati ini terus menjadi ingatan dan nasihat buat diri ini di sepanjang pelayaran kita..

diri...dengarkanlah...lagi..dan lagi...sehingga tiada lagi...


bismillah...




Suara hati untuk bakal isteri...



Wahai ukhti..,

Disaat ini dirimu belum lagi bergelar isteri kepada seorang suami. Aku tidak tahu samaada dirimu akan baca suara hati ini sebelum menjadi isteriku.., tetapi aku yakin selepas nikah, dirimu juga akan fahami ilmu yang disampaikan di bawah ini. Percayalah, tidak semua ilmu itu boleh difahami dengan cara mempelajari tetapi perlu dialami. Walaupun kita sama-sama tidak pernah mengalami.., tetapi alangkah baiknya jika kita sama-sama bersedia untuk menyelami!



Wahai ukhti..,

Syukur kepada Allah kerana sepanjang tempoh kenalan kita.., Allah masih pelihara hubungan ini dari perkara yang batil sebelum nikah. Berborak-borak, sms, bergayut, berdating dan apatah lagi untuk bawa dirimu ke sana ke mari adalah jauh sekali terjadi. Sebenarnya perbuatan begitu hanyalah timbul daripada kehendak nafsu syahwat semata-mata! Pun begitu sebagai memenuhi tuntutan syariat, aku diperlihatkan wajah manismu sambil disaksikan oleh kedua ibubapamu. Masihku ingat sampai sekarang.., aku kenal dirimu melalui ibumu.., ibu dan ayahmu yang menjadi perantaraan sebagai “orang tengah” kita berdua. Sungguh, apa yang telah dilakukan ini, hanyalah semata-mata untuk mencari redha Allah. Apabila hubungan ini Allah redha.., kita akan bercinta hingga ke syurga!



Wahai ukhti..,

Musim bertunang semakin tamat, kerana tidak lama lagi kita akan diikat. Diikat dengan ikatan yang sah yakni nikah. Ikatan itu akan membuatkan kita diberi tanggungjawab untuk menunaikan hak setiap pasangan. Allah perintahkan pembelaan diriku hanya untuk dirimu dan Allah perintahkan ketaatan dirimu hanya untuk diriku. Memang kita akan terasa tanggungjawab ini semakin berat disebabkan hak semakin kuat.., tetapi yakinlah, menunaikan hak pasangan menjadi mudah.., sekiranya hubungan kita dengan Allah semakin bertambah!



Wahai ukhti..,

Sudikah jika aku mengingatkan bahawa Allah akan menguji dengan orang yang paling kita sayangi. Jadi, pesan aku.., janganlah terlalu menyayangi diriku dan jangan pula terlalu membenci diriku. Yang manis jangan ditelan, yang pahit jangan cepat dibuang. Jangan terlalu cepat membenci.., jangan keterlaluan dalam memuji. Pilihlah dan ambillah jalan yang sederhana kerana ia selalu menyelamatkan.



Wahai ukhti..,

Pesan nabi ..,”bercakap benar walaupun pahit”.., ingat dan amalkanlah kata-kata ini. Dalam hubungan suami isteri, seringkali terjadi situasi dimana isteri atau suami menyimpan di dalam hati sesuatu perkara yang “busuk”. Terasa sayang untuk diluahkan tetapi apabila disimpan akan menjadi “racun” dalam diri. Kadang-kadang mata hatiku menjadi kabur untuk melihat kesalahan sendiri. Aku risau jika hanya dengan satu kesalahanku, segala kebaikan yang dibuat akan dilupakanmu. Justeru, aku merayu.., bercakaplah yang benar dengan cara berbisik di telingaku. Suara lembut dan manja diciptakan Allah buat dirimu amat berguna disaat diriku melakukan kesalahan dan kesilapan. Sebelum terlambat, tegurlah diriku dengan “bisikan” yang mengancam.., janganlah pula menegur diriku dengan “jeritan” yang modalnya sudah lama dipendam!



Wahai ukhti..,

Selagi kita bernama manusia, selagi itulah kita ada kelemahan dan kekurangan. Jadi, bersedialah untuk menerima segala kekurangan yang ada pada diriku ini. Dan aku juga sudah bersedia untuk menerima segala kekurangan dirimu sejak dari mula niatku nak menikahi dirimu. Aku bukanlah berprasangka tapi lebih elok jika kita sama-sama bersedia. Ya, bersedia untuk menghadapi yang terburuk walaupun kita sentiasa mengharapkan yang terbaik!



Wahai ukhti..,

Melalui pemerhatian, aku mendapati banyak perkahwinan terlerai kerana sifat takabur disemai. Jadi langkah pertama, kita sama-sama berdoa dan berusaha untuk semaikan sifat mahmudah dan leraikan sifat mazmumah dalam hati. Aku akan sentiasa mengganggap bahawa dirimu lebih baik daripada diriku.., dan dirimu anggaplah diriku lebih baik daripada dirimu. Nescaya.., kita akan mensyukuri dengan apa yang ada dan tidak mengada-ngada!



Wahai ukhti..,

Apabila dirimu melihat kebaikan yang ada pada diriku.., ketahuilah itu hakikatnya kebaikan Allah. Tetapi apabila melihat kejahatan dan kelemahan diriku, yakinlah.., itulah cara Allah menguji dirimu. Sedarlah hidup ini terlalu banyak ujian dan merupakan jalan yang wajib dilalui oleh orang yang beriman. Jika ada masalah di pertengahan jalan, teruskanlah sahaja perjalanan. Ikutilah jalan yang paling benar.., walaupun terpaksa melalui jalan yang paling sukar! Ingat pesan diriku, apa jua masalah.., temankan hati kita dengan sabar.., ukirkan senyuman yang lebar..., akal ligat mencari jalan keluar! Sungguh.., pertolongan Allah bersama-sama orang yang sabar!



Wahai ukhti..,

Terlalu banyak pesanan yang ingin aku beritahu, tetapi cukuplah disini dahulu. Sebab aku tidak meminta yang lebih daripadamu, kerana tanggungjawab aku adalah untuk menunaikan hak dirimu. Soal hak aku ditunaikan atau tidak, terpulanglah pada dirimu. Tapi aku yakin, janji Allah tidak boleh diragu.., jika aku tunaikan hak orang lain, pasti Allah tunaikan hak aku. Dengan kata lain, jika aku banyak memberi.., nescaya aku banyak menerima. Dan aku lebih banyak menerima sekiranya memberi dengan tidak mengharap menerima kembali!



Wahai ukhti..,

Semua luahan di atas bukanlah untuk dirimu sahaja tetapi ia juga untuk diriku. Tanganku yang menaip ini lebih dekat dengan hatiku. Segala nasihat mudah-mudahan sentiasa melekat di jiwaku. Walaupun kita mempunyai jiwa yang berbeza.., tetapi selepas kahwin kita mesti berusaha untuk satukan rasa. Rasa untuk memperbanyakan “dating” dengan Allah. Apabila kita “jaga” hubungan dengan Allah, pasti Allah “jaga” hubungan sesama kita. Akhirnya(buat masa ni).., terima kasih tidak terhingga kerana kesudianmu untuk menjadi teman hidupku dan untuk menerimaku sebagai perwiramu! 

Syukran ya ukhti...








p/s;

terima kasih...terima kasih...terima kasih...
semoga sayang menjadi isteri yang baik untuk abang...








Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Jejak anda...